14 januari 2007 - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van frank, sandra en celeste Voshaar - WaarBenJij.nu 14 januari 2007 - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van frank, sandra en celeste Voshaar - WaarBenJij.nu

14 januari 2007

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg frank, sandra en celeste

15 Januari 2007 | Guatemala, Guatemala-stad

Hallo allemaal,
vanuit een erg zonnig Guatemala hierbij ons zondagverslag. Hellaas zijn we niet op schiphol geland vanmiddag, amar hebben deze dag aan lake atilan doorgebracht. Het was een superdag. Vanochtend om 7 uur vertrokken vanuit het hotel met een enorm ontbijt in de plastic zak. Toen moesten we 2,5 uren in de auto om bij het meer te komen. Onderweg wel een paar stops gemaakt (1 om een gigantische spijker uit een wiel te halen) en en ander keer om wat te drinken of te genieten van de prachtige vergezichten. We reden door de prachtige hooglanden (3000 km hoogte) te genieten van alles wat Guatemala te bieden heeft. Bij het meer aangekomen zijn we met een (prive) boot het meer helemaal overgstoken naar een dorpje. Daar gingen we met een tuktuk (van de reclame bekend) naar de naar bovengelegen woongebieden van de Maya bewoners van het dorpje. Een superervaring om zo dicht bij de bewoners te komen en niet alleen het toeristische gedeelte te kunnen zien.We hebben een Maya ritueel bijgewoond. Onze (overigens geweldige) gids heeft ons mee in een rokerig hol genomen waar een aantal neiberhoods (aantal mannen) de vader van de vaderen (soort God in Maya begrippen) bewaakte. De God was een uit hout gesneden pop met sigaret in de mond (welke echt brandde) en een grote cowboyhoed op. De god bid voor mannen die van het rechte pad af zijn gegaan en op dat moment voor hem staan met de vrouw waar ze eigenlijk mee getrouwd zijn (=legende) Om hem heen een heleboel bloemen en kaarsen (uiteraard bij binnenkomst direct een aantal kaarsen omgegooid die moeilijk te zien waren). Een prachtig moment om mee te maken. Absoluut geen toeristische attractie maar een beleving van de inwoners van dit practige land. Na het ritueel zijn we naar de kerk in het dorp geweest waar de gids ons veel heeft verteld over de combinatie van katolieke-maya geloof. Toen per voet de afdaling terug gemaakt naar de rand van het meer (via het toeristische gedeelte) en hier de boot terug weer genomen. In Panachel hebben we een lunch genoten en hebben nog even de winkeltjes bekeken. Ondertussen was het half 4 en zijn we weer teruggereden naar Guatemala Stad via de bergen. Hellaas een klein oponthoud (van 1,5 uren) gehad door in de file te staan (waarom weet nog niemand) en om half 9 weer in het hotel aangekomen. Na een lekker warm bad hebben we nog even lekker samen wat gegeten en toen moesten de kids slapen. Celeste en Juan hebben het geweldig mooi gehad. Uiteraard besefte Juan er niet veel van (alleen alle honden hadden bijzonder zijn aandacht) maar voor Celeste was het een enorme belevenis. Het contact met de kinderen van de plaatselijke bevolking was er door samen op stenen te klimmen en Juan en de kinderen van de markt onderweg. Celeste vond de boot echt geweldig. Lekker voorop de boot in de zon. De lange rit in de bus vond ze helemaal te gek en ze heeft bijna de hele weg gezongen of gepraat. Een superdag mede door een uitstekend onderlegde gids die ons ontzettend veel over Guatemala en zn leefwijze en symboliek heeft verteld en weer twee kinderen die op en top waren.
Vanuit een donker Guatemala groeten we jullie allen en gaan we lekker slapen na een mooie maar vermoeide dag.

• 15 Januari 2007 - 07:45

Fam Bekhuis:

Geweldig reisverslag, lijkt me een enorme belevenis.Geniet ervan samen. Groet uit Tubbergen, Anita

• 15 Januari 2007 - 07:57

Paulien:

Wat een prachtige belevenissen. Het vliegtuig "missen" heeft gelukkig ook voordelen. Dit blijven belevenissen die je nooit meer zult vergeten. Wat een prachtig land he. Hier is het maandag morgen en zitten de kids net weer op school. Fleur vind het nu wel lang genoeg duren en zij: Nu mag Celeste wel een keer terug komen. We vinden het prachtig om steeds jullie verhalen te lezen. Geniet ervan en wij gaan nu echt beginnen met aftellen. Heel veel groetjes Stef Paulien Famke en Fleur.

• 15 Januari 2007 - 08:40

Familie Kruiskamp:

Hallo daar in Guatemala, Goed om allemaal positief nieuws te horen. Geniet daar nog lekker van elkaar en de zon, hier wordt het weer weer regenachtig.
    Groeten John, Miranda, Lisanne en Jasmijn.

• 15 Januari 2007 - 11:40

Fam. Oude Vrielink:

Goed om te horen dat jullie het erg naar de zin hebben. Natuurlijk zien wij uit naar jullie terugkeer in Nederland/Tubbergen. Geniet nog maar van het mooie land en het prachtige weer. Het weer zal je namelijk zeer tegenvallen als je terug bent.

Tot gauw.

Groetjes Walter, Diane, Lars en Sven

• 15 Januari 2007 - 12:12

Familie Blom:

Wat een leuk reisverslag. Zo zie je maar weer, het is niet zo heel erg dat je het vliegtuig gemist hebt. En, één week is zo voorbij. Geniet er lekker van,
    Groetjes, Frank, Ineke, Natalie, Wouter en Romy

• 15 Januari 2007 - 13:00

Diane:

Dat bedoel ik maar Ineke.... :-)

Zo te horen vermaken jullie je prima daar in Quatemala. Mooi een kans om het land te bezichtigen.

Hier is alles prima.

Groetjes,
    Ronnie, Diane, Jasmijn, Thijmen en oma Lien

• 15 Januari 2007 - 13:58

Groep 2:

Lieve Celeste,
    We zitten nu in onze klas en we hebben net met de karren buiten gespeeld.
    De foto's zijn heel mooi en nu weten we al hoe Juan eruit ziet. Een hele stoere kerel!
    We hopen dat je het nog steeds leuk hebt in Guatemala en wensen je nog heel veel plezier.
    Veel groetjes aan Juan en je papa en mama.
    Dikke kus van
    alle kinderen uit groep 0-1-2A van de Wiekslag uit Tubbergen.

• 15 Januari 2007 - 18:24

Fam. Mensink. :

Wat een prachtig verhaal over jullie geweldige ervaring,met de twee leuke kids,wat wil je nog meer.Geniet er nog een paar dagen van,vooral van het weer, want hier krijgen we donderdag weer storm. Nog heel veel plezier en tot zondag!!!!!Gr. Johan Rieky Jorien Rogier en Emiel.

• 15 Januari 2007 - 21:57

Fam. Harperink:

Hoi Voshaartjes,
    Wat zou Professor Cruijf ook weer zeggen: "Elk nadeel hep zijn voordeel". Wat een prachtig reisverslag, die ervaring neemt niemand julie meer af en dat ook nog lekker met zijn viertjes!!! Maak er samen nog een onvergetelijke week van en geniet met elkaar. Heel veel plezier, vanuit de "Twickelhoek", Nico, Trea, Kjeld en Pjotr.
    Ps. Oh ja Kjeld schat wel al in dat Juan waarschijnlijk net zoveel talent heeft als Ronaldinho, dus Frank, scouting is niet meer nodig....